Newsletter
Dołącz do grona osób, z którymi dzielimy się wartościową treścią dotyczącą Twojego zdrowia i komfortu. My też nie lubimy spamu. Będziemy Ci wysyłać tylko ciekawe treści i bardzo specjalne oferty!
Bezpieczne zakupy
  • Bezpieczne Płatności
  • 60 dni na sprawdzenie towaru
  • Szyfrowane dane i transakcje
Idealna pozycja do spania. Jak spać w zgodzie z naszym ciałem? 0
Idealna pozycja do spania. Jak spać w zgodzie z naszym ciałem?

Będę powtarzał jak mantrę, że ŚPIMY 1/3 ŻYCIA. Czy wobec tego pozycja w łóżku wpływa na kondycję naszego ciała? No pewnie że tak!

 

Sen to czas odpoczynku, regeneracji, wyciszenia się. Ciało ma odetchnąć po dziesiątkach pokonanych kilometrów, setkach przeniesionych kilogramów, tysiącach kliknięć w klawiaturę, milionach ruchów mięśni. Chyba się ze mną zgodzicie, że po tak ogromnej kompilacji wykonanych czynności, wypadałoby mu zapewnić jak najlepsze warunki do przygotowania go na kolejny dzień wyzwań.

 

Kładąc się do łóżka większość z nas zastaje tam poduszkę i kołdrę, wielu z nas partnera, część dziecko czy ukochanego zwierzaka. Zadajmy sobie pytanie, czy pozycja jaką przyjmujemy w łóżku jest właściwa dla naszego ciała? Mówiąc właściwa mam na myśli taka, że nie wywołuje przykurczów mięśni wywołanych niewłaściwym podparciem poszczególnych części ciała, od stóp po głowę.

 

 

Nieoczywiste ale logiczne?

 

Jeżeli leżysz w łóżku wyciągnij poduszkę spod głowy i włóż ją sobie. . . pod stopy. Zamknij oczy, skup się na swoich stopach. Co czujesz?

 

U mnie jest to uczucie ulgi podobne do ściągnięcia butów po całym dniu pracy.

Może pamiętacie widok osoby leżącej w szpitalu z urazem nogi? Była ona uniesiona. To dlatego, że sprzyja to spływowi krwi, co ma przełożenie na jej odciążenie i zmniejszenie obrzęku. Tą samą zasadę możecie stosować na co dzień, dzięki czemu wasze nogi będą bardziej rozluźnione. Ograniczy to też powstawaniu brzydkich żylaków. Jako podkładkę możecie używać dowolnej kompilacji poduszek. Sam używam poduszek z łuską gryki, dzięki czemu będą one właściwie podparte, jednocześnie takie poduszki ograniczają nagrzewanie się.

Wiadomo, większość z nas wierci się w nocy i wielu z nas rano nie budziłoby się już z nogami na poduszkach. Wspominam tylko o tym, co jest rekomendowane przez specjalistów. Uniesione nogi możecie mieć np. tylko w trakcie drzemki czy czytając w łóżku książkę. To dla Waszego zdrowia, ale wszystko z rozsądkiem. 

 

Co na to kolana?

 

Niestety mając uniesione stopy na poduszce następuje przeprost kolan. Czujecie to? Te z kolei mają się najlepiej, kiedy są lekko ugięte. Poza odciążeniem samego stawu kolanowego poczujecie również odciążenie kręgosłupa lędźwiowego i zmniejszenie naprężeń mięśni oraz stawów. Dopilnujcie, aby stopy były wyżej niż kolana, dzięki czemu krew ze stóp będzie mogła swobodnie spływać.

 

Prosta i nieoczywista zmiana, a robi różnicę, prawda? Poduszki może nie są idealne do tego, sami zdecydujecie czy warto. Zdradzę Wam, że pracuję dziś nad czymś extra na tą okazję :)

 

g = 9,81 m/s2

 

Wspomniałem już o kręgosłupie lędźwiowym, który lubi, kiedy mamy ugięte kolana. Leżąc na łóżku zwróćcie uwagę, czy czujecie, że macie podparte lędźwie? Leżąc na podłodze większość z nas może włożyć pod nie dłoń nie musząc szczególnie mocno napinać mięśni grzbietu. Czy leżąc na łóżku macie podobnie? Będzie tak jeżeli macie zbyt twardy materac. Z kolei w zbyt miękkim materacu zapadniemy się mając problemy z przemieszczaniem, będzie nam ciężej oddychać. Ciało nie będzie wystarczająco solidnie podparte.

Siła grawitacji nieustannie przyciąga do łóżka naszą lordozę lędźwiową. Jeżeli jest ona niewłaściwie podparta wywołuje to duże naprężenia przyczyniając się do tzw. „wypadania dysku”. Doświadczyłem tego wielokrotnie – ból rzuca na kolana.

W trakcie rehabilitacji moja fizjoterapeutka kazała mi leżeć wyłącznie z włożonym pod lędźwie zwiniętym ręcznikiem. Do dzisiaj przynosi mi to ulgę, ale odstawiłem ręcznik na rzecz wałka pod lędźwia z pianki Visco. Termoelastyczne właściwości sprawiają, że nie wywołuje on ucisku na plecy jak ręcznik, jednocześnie delikatnie go podpierając na dużej powierzchni. Dla osób oczekujących solidnego podparcia polecam wybrać wałek z łuską gryki. Dosypując lub odsypując łuskę możemy dodatkowo uzyskać optymalny dla nas stopień podparcia lędźwi.

 

Tradycja? Przyzwyczajenie? 

 

Strategicznym celem poduszki jest podparcie głowy i kręgosłupa szyjnego tak, aby zachowywać naturalne krzywizny ciała.

 

Poduszka może być Twoim największym sprzymierzeńcem ale też niestety wrogiem. Pamiętam jak Mama nabijała poduszki pierzem, wspominając o czasach, kiedy kobiety zbierały się na grupowe skubanie gadziny. Nie znam miejsc, gdzie ta tradycja przetrwała tak samo jak nie znam specjalisty, który powie, że poduszka z pierza jest dobrym rozwiązaniem dla naszego zdrowia. To samo powie alergolog.

 

Po pierzu nastąpiły czasy wypełnień poliestrowych, które są sprężyste i przez pierwszy okres po zakupie wydają się być w porządku, ale ten rodzaj wypełnienia jest narażony na stosunkowo szybkie zużycie materiału – poduszka staje się płaska. Możecie je wymienić lub uzupełnić, a kupicie je bez problemu online. Leżenie na zbitym placku nie wpływa jednak korzystnie, dla naszego zdrowia, komfortu i snu.

 

Eko-logiczne poduszki z łuską gryki

 

W zgodzie z trendem na rozwiązania proekologiczne wiele osób sięga po poduszki z wypełnieniem organicznym, np. łuską gryki. Jest ono nie tylko eko, ale gwarantuje świetne podparcie szyi i uczucie chłodu w gorące dni. Ba, w zimie możecie położyć poduszkę na kaloryferze, dzięki czemu Wasza głowa spocznie na cieplutkiej jak bułeczka poduszce. Niektórym nie odpowiada szelest łuski gryki. Sam porównuję go do szumu fal nad morzem, co zawsze dobrze mi się kojarzyło. Łuska gryki jest też bardziej twarda od innych rodzajów wypełnień, ale jak mało który materiał potrafi się dopasować do kształtu ciała solidnie je podpierając.

Regulacja wysokości pozwala dobrać optymalną wysokość. Łuska gryki jest antyalergiczna, a zawarte w niej substancje ograniczają rozwój bakterii. Idąc za ciosem warto przyjrzeć się poszewkom wykonanych z łodyg lnu. Nie nagrzewają się one tak jak większość popularnych materiałów jak np. bawełna. Paradoksem jest, że taka poszewka z każdym praniem staje się coraz bardziej przyjemna dla ciała. To za sprawą włókien lnu, które pod wpływem wody stają się bardziej delikatne.

 

 

Poduszki XXI wieku

 

Wszelkie poduszki z pianki, która nie jest termoelastyczna nie wydają się być dobrym pomysłem, ponieważ niezwykle trudno jest dobrać odpowiednią wysokość poduszki do naszego ciała. W przeciwieństwie do poduszek z pianki termoelastycznej (VISCO), która reaguje na ciepło naszego ciała stając się miękką tam, gdzie jest cieplej. Z doświadczenia wiem, że duża część poduszek na rynku pochodzi z Państwa Środka, gdzie sam mógłbym je kupować już z moim logo na opakowaniu. Wybierając jednak krajowych producentów pianki mam większą pewność, że jest ona bezpieczna dla Was. Każdy z nas preferuje inną wysokość poduszki. Jest to zależne od anatomii naszego ciała.

 

Ważnym jest, aby poduszka miała regulację wysokości – niestety mało która poduszka z pianki ją ma. by tak było musi się ona składać z części, które możemy wyjmować.

 

Sama poduszka najlepiej jeżeli jest ona anatomicznie wyprofilowana, tzn. jest wyższa pod szyją niż głową. Sam z takiej korzystałem. Świetnie podpierała szyję i głowę, jednocześnie po przespaniu się na poduszce z łuską gryki byłem pod wrażeniem jej komfortu cieplnego – ciało się nie nagrzewało. Łącząc zalety obu tych poduszek, czyli świetnego podparcia szyi przez piankę Visco oraz komfort cieplny i naturalne właściwości łuski gryki. 

 

Twoje zdrowie to Twój interes

 

Jeżeli dotrwaliście to tego momentu, to brawa dla Was za troskę o Wasze zdrowie. Robicie to dla siebie. Wspomniałem tu tylko o spaniu na plecach, zrobiłem to, bo jest to najbardziej odpowiednia pozycja do spania dla zdrowego człowieka. Pozwala na rozłożenie ciężaru ciała na maksymalnie dużej powierzchni łóżka, nie naruszając przy tym krzywizn naszego ciała (o ile o to zadbacie).

Naturalnym jest, że śpimy w różnych pozycjach. Jeżeli śpiąc jak dotychczas jest Wam dobrze i nic Was nie boli to super!! Sam nie mam tego komfortu i muszę zwracać szczególną uwagę na kręgosłup lędźwiowy.

W kolejnych wpisach dowiecie się o tym jak spać na boku i brzuchu.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl